Unto Pusa
(1913-1973) oli syntynyt Viipurissa ja opiskeli Helsingissä Suomen
taideyhdistyksen piirustuskoulussa. Hän toimi pitkään opettajana Teknillisessä
korkeakoulussa, Vapaassa taidekoulussa sekä ABC-piirustuskoulussa. Imatralla
Pusa veti taideyhdistyksen kesäkursseja 1950-51.
Pusan
teoreettiset näkemykset tulivat esille lukuisissa puheenvuoroissa, sekä
kirjoissa Plastillinen sommittelu 1960 ja Väri-muoto-tila 1967.
Ratkaisevat
vaikutteet Pusa sai ranskalaiselta Fernand Légeriltä. Molempia voi kutsua
kubisteiksi, joiden teoksissa näkyi aikakauden edistysusko sekä teknologian
arvostus. Sekä Léger että Pusa näkivät taiteella olevan erityistä
yhteiskunnallista merkitystä. He tekivät seinämaalauksia mm.
teollisuuslaitoksiin ja kouluihin.
Ranskalainen
kaupunkinäkymä
Imatran taideyhdistyksen
kokoelmaan kuuluvia Pusan öljyvärimaalauksia on Imatran taidemuseossa kolme.
Näköala-maalaus 1947 edustaa varhaiskautta. Katukuva-maalaus 1949 muistuttaa
kubistien teoksia 1910-luvulta. Jyrävä-teoksessa 1956 tyylittelevä ilmaisutapa
on jo lähellä sitä mikä Pusalle oli luonteenomaisinta.
Unto Pusa, Näköala, 1947, öljy, Imatran taideyhdistyksen kokoelma
Unto Pusa, Jyrävä II, 1956, öljy, Imatran taideyhdistyksen kokoelma
Imatran
kaupungin kokoelmaan kuuluva kansalaissota-aiheinen 1918-niminen maalaus
puhtaine väripintoineen on havainnollinen esimerkki Pusan myöhäiskaudesta.
Unto Pusa, 1918, 1950-60-lukujen vaihde, öljy, Imatran kaupungin kokoelma
Unto Pusa, Katukuva, 1949, öljy, Imatran taideyhdistyksen kokoelma
Katukuva-teoksen
aihe on Pariisin läheltä Chevreusen kaupungista. Seudulla olivat aikaisemmin
maalanneet mm. Sam Vanni ja Ragnar Ekelund. Pusalle kaupunki oli löytö, se oli
täynnä valmiita maalauksellisia sommitelmia.
Pusa maalasi
Chevreusissa useita tyyliteltyjä maisemakuvia. Kerttuli Wessmanin mukaan
Imatralla oleva maalaus poikkeaa koko muusta teossarjasta. Wessmann luonnehtii,
että Katukuva on kuin kubistisen maalaustyylin koekappale. Vertauskohdaksi hän
ottaa ranskalaisen Georges Braquen.
Katukuva-maalauksessa
Pusa on hajottanut maiseman analyyttisen kubismin keinoin teräväsärmäisiksi
muodoiksi. Lopputuloksena on kiinteä ja rytmikäs sommitelma. Maalauksessa ei
ole mitään yksittäistä valon lähdettä. Valoa on lisätty sinne mihin
kokonaisvaikutelma on sitä vaatinut.
Imatran
taideyhdistys osti Katukuva-teoksen Unto Pusalta. Maalaus oli esillä
Ylä-Vuoksen taideyhdistyksen vuosinäyttelyssä Imatran yhteislyseossa
maaliskuussa 1951. Sen nimenä oli tuolloin Katusommitelma.
Eero Laajo
intendentti
Imatran
taidemuseo
kuvat: Imatran
taidemuseo
Kommentit
Lähetä kommentti