Maaliskuussa Designmuseon tiloissa Helsingissä järjestettiin
koulutustilaisuus, jonka otsikko oli Writing for the Audience eli Yleisölle
kirjoittaminen. Koulutuksen ja siellä käydyn keskustelun vetäjinä toimivat
Laura Robertson ja Mike Pinnington Liverpoolista. Koulutuksen järjestivät
Suomen museoliitto ja Finnish Art Agency.
Brittiläisten kouluttajiemme yksi lähtökohta oli, että
erityisesti nykytaiteessa teosten tueksi tarvitaan tekstejä selittämään niitä.
Ainakaan kovin voimakkaita vastalauseita ei kuulijajoukosta noussut esille. Toisaalta
keskustelimme museoasiakkaiden joskus antamasta palautteesta, että teoksia ei
saisi kuitenkaan selittää liikaa tai ylitulkita.
![]() |
Laura Robertson (c) Finnish Art Agency |
Kaikki taiteilijat,
taideteoreetikot ja kriitikot eivät ole aina olleet samaa mieltä kouluttajiemme
kanssa. Tyypillisesti puhuttu kieli tai kirjoitettu teksti rajaa ja määrittelee
visuaalista kokemusta ja taideteoksesta tehtävää tulkintaa. Tätä on pidetty
ongelmana, josta olisi päästävä eroon, jotta kuva voisi toimia ns. omilla
ehdoillaan. 1960-luvulla minimalismiksi kutsutun taidesuuntauksen astuessa
esiin, ihmiset vaativat ja toivoivat teoksille selityksiä ja tulkintoja. Tästä
huolimatta minimalismia edustavan taiteilija Frank Stella antama ohje oli: ”What you see is what you see” eli ”Se, mitä näet, on se, mitä näet”. Hän edusti kantaa, jonka mukaan
mitään sanallisia selityksiä ei tarvita.
1970-luvun alussa kirjailija Tom Wolfe
pilkkasi erityisesti amerikkalaista abstraktia ekspressionismia ja aivan
erityisesti aikakauden New Yorkilaisia taidekriitikoita kirjassaan The Painted Word. Wolfe esittää että, kun moderni (ei-esittävä ja abstrakti) kuvataide yritti
päästä eroon verbaalisista ja kielellisistä vaikutteista, se päätyi
paradoksaalisesti pelkäksi kriitikoiden ja taideteoreetikoiden kirjoitusten
kuvitukseksi. Samalla taide on pilalla, koska se ei hänen mukaansa tullut toimeen
ilman selittäviä tekstejä.
Joitakin vuosia sitten ilmestyneessä kirjassaan CultivatingPicturacy. Visual Art and Verbal Interventions James Heffernan puhuu kaikesta kritiikistä
sekä taidetta koskevasta kirjoittelusta ”kuvien puolesta puhumisena”.
Katsoessaan, tulkitessaan ja yrittäessään ymmärtää kuvataidetta Heffernan,
kirjoittaa haluavansa käyttöönsä kaiken mahdollisen avun, vihjeet ja tarinat,
jotta hän voisi ymmärtää teoksia paremmin ja samalla nauttia enemmän taiteesta.
Kaikki taidemuseoissa tuotetutkaan tekstit eivät suoraan viittaa taideteoksiin,
selitä niitä tai tulkitse niitä. Tästä huolimatta kaikki yleisölle suunnatut
tekstit ohjaavat tapoja katsoa taidetta ja vaikuttavat ihmisten asenteisiin
taidetta ja museoita kohtaan. Näin ollen ei ole sama, miten näyttelyitä nimetään
tai minkälaisia tiedotteita ja seinätekstejä kirjoitetaan.
Kenelläkään ei ole
puhdasta katsetta, johon sanat, kieli tai kokemus ei olisi vaikuttanut. Kuvataide
ei ole koskaan ollut irrallaan sen yhteydessä, vieressä tai jossakin ympärillä
olevista sanoista, ajatuksista ja asioista.
Kuvaa ja taidetta
koskevasta kielestä ja sanoista tulee mieleen myös muutama menetelmä, joilla
museo voi antaa ääneen (eli sanat) yleisölleen. VTS (Visual Thinking
Strategies) menetelmällä museovieras päätyy kertomaan muille museovieraille,
mitä hän teosten äärellä kokee ja miten hän teokset näkee. Lappeenrannan
museoiden lanseeraaman niin kutsuttu Vertaisihmettely sitä vastoin kannustaa
keskustelemaan museoissa. Näiden osalllistavien menetelmien lisäksi kuvailutulkkauksen
(katso mm. Kaakkuri 2013, s. 11)
avulla näkövammainen tai jopa sokea pääsee kuvailun kautta tutustumaan
kuvataideteoksiin ja kuulemaan esimerkiksi minkälaisiin asioihin kuvataidetta
katsottaessa kiinnitettään huomiota vaikka ei näitä asioita pääsisi
näkemäänkään. Laura Robertson ja Mike Pinnington kertoivat myös Tate Liverpool museossa tehdyistä yleisön osallistamiseen tähdänneistä hankkeista.
Kuvat ja kuvataide toimivat varmasti usein ilman sanojakin, mutta
kohdatessa jotain vierasta, uutta, yllättävää tai vaikka pelottavaa sanat on
usein tärkeäksi tueksi.
Laura Robertson on koulutukseltaan taitelija. Hän
toimii taidekriitikkona ja on mm. The Double Negative verkkolehden toimittaja
ja yksi perustajista.
Mike Pinnington on taustaltaan ja koulutukseltaan
toimittaja. Hän toimii Tate Liverpool museossa nimikkeellä content editor eli
hän vastaa museon yleisölle tuottamista ja eritysesti näyttelyjä koskevista
teksteistä.
amanuenssi, Lappeenrannan taidemuseo
Kommentit
Lähetä kommentti