Värikylläinen Pekka Nissinen 80 vuotta
Pekka Nissinen (s. 1938) on itse kertonut päättäneensä ryhtyä
taiteilijaksi jo 14-vuotiaana koulupoikana Joensuussa, jossa hän pyysi ja pääsi
seuraamaan opettajansa, taidemaalari Veikko Lappalaisen työskentelyä. Koulun
jälkeen hän muutti Helsinkiin, meni Vapaaseen taidekouluun ja pääsi myöhemmin
Ateneumin iltakouluun.
Elämiseen tarvittiin työ, jonka hän sai Raken somistajana.
Sitä kautta hän pääsi mainosgrafiikan pariin, ja sai työn ohella käydä
Mainosgraafikkojen koulua, joka koulutti alalla jo työskenteleviä graafikoiksi
ja AD:ksi. Pekka Nissinen loi mainosalalla merkittävän 40-vuotisen uran graafikkona
ja johtavana art directorina, työskennellen mm. Markkinointi Viherjuurella,
Turkama & Kumpp. Oy:llä, ja Harkonmäki & Nissisellä, jonka jälkeen
perusti oman Adkera Oy:n. Hän osallistui mainosalan kilpailuihin
menestyksekkäästi, mm. Vuoden Parhaat –kilpailuissa hänen ilmoituksensa palkittiin
usein.
Mainosalalla kuluikin yli 40 vuotta, mutta sen ohella häntä
alkoi yhä enemmän etsiä aikaa vapaan taiteen tekemiselle. Hän kertoo
kulkeneensa luonnoskirja kädessään illat ja viikonloput. Värien ja aiheiden
maailma vei aika ajoin vapaa-ajan kokonaan.
Kuva: Pekka Nissinen ateljeessaan |
Hektinen työura vaihtui Iitin rauhaan
Mainosuran jälkeen kokopäiväisen taiteenteon mahdollisti 1980-luvulla
toisen kodin hankkiminen ja vihdoin oman ateljeen rakentaminen Kymijoen
varrelle, Iittiin. Aivan veden äärellä sijaitseva tontti on lohkaistu entisen
Marlebäckin kartanon maista ja sijaitsee entisen kartanonpaikan lähellä.
Marlebäckin kartanolla on ollut merkittävä historiansa. Se kuului aikanaan
1920–1940 Yleisradion pääjohtajanakin toimineelle, kirjailija ja liikenainen
Hella Wuolijoelle. Hänen ”kulttuurihovissaan” eleli mm. saksalainen
pakolaiskirjailija Bertolt Brecht. Sodan takia kartano joutui myyntiin, päärakennus tuhoutui tulipalossa, muut rakennukset jäivät rappiolle.
Pekka Nissinen ehti kuvata monia tilan rakennuksia ennen
kuin ne hävisivät maisemasta kokonaan. Marlebäck-maalaussarjasta voidaan katsoa
Pekka Nissisen vapaan taiteilijanuran alkaneen.
Hän kertoo alun olleen kovaa taistelua Unto Pusan Vapaassa
taidekoulussa antamien kubismin oppeja vastaan. Nissinen halusi aloittaa
puhtaalta kankaalta, täysin alusta. Näissä alkuvaiheen
realistis-impressionistisissa maisemissa taiteilija hakee sommitteluun
visuaalista tasapainoa ja tutkii syvyysvaikutelmaa.
Teosten koloristinen epämukavuus
Nissinen piti ensimmäisen yksityisnäyttelynsä jo 1961 Galleria Strindbergillä ja se koostui piirroksista ja puupiirroksista. 1980-1990-luvulla hänen tyylinsä oli tunnusomaisen Chagall-vaikutteista kolorismia. Marlebäckin
maisemat olivat vaihtuneet voimakkaiksi ekspressionistisiksi näyiksi. Etualalle
oli ilmaantunut koko kuva-alan täyttäviä naishahmo, naistorso, voimakkailla,
paksuilla siveltimenvedoilla ja räikeillä väreillä maalattuina.
Mainosgraafikon tausta näkyy maalauksissa vankkana
sommitteluna, peittävinä ja voimakkaina väreinä ja usein hyvin
konstruktivistisena rakenteena, joka on neliömäisissä maalauksissa toteutettuna
vaativa ratkaisu. Myöhemmissä teoksissaan, kuten ”Muurahaisten
maailma”-sarjassa taiteilija vaihtaa kokonaan lintuprespektiiviin, maisema
muuttuu ylhäältä päin nähdyksi kartaksi.
Kuva: Viettelijä, 1992, puuveistos |
Pekka Nissiselle on tyypillistä tutkia toistuvasti samoja
teemoja viiden-kymmenen vuoden välein, hiukan eri näkökulmista. Hän on tutkinut
tuoliaihetta, naamioita, ruukkuja, sirkusaiheita. Hän luo maalauksissaan
rinnastuksia eri aikakausien tyyleistä, tutkii mittakaavaa, perspektiiviä ja
horisonttia. Ehkä katsojaa ensimmäisenä yllättävä piirre ovat epäsovinnaiset,
ristiriitaiset väriyhdistelmät – sininen ja vihreä, violetti – oranssi
–punainen, räikeät, suorastaan kirkuvat värit, ja toisena ääripäänä ruskeansameat,
suistomaiden värit. Koloristiset valinnat ja ristiriidat ovat tietoisia, ja
niiden taustalla on aina tarina, pitkä polveileva kertomus ja perustelu siitä
miksi toisenlainen vaihtoehto ei ollut mahdollinen.
Nissinen tekee öljymaalauksia kankaalle ja puulle, puupiirrosmonotypioita ja puusta veistettyjä ja maalattuja taide-esineitä
kuten ”poikiloita” ja viimeksi isoja ”värppejä”. Kaikilla on oma syntytarinansa.
Taide-esineiden muodot toistuvat tauluissa, ja päinvastoin. Sama aihe on
askarruttanut taiteilijaa hyvinkin kauan ja tuottanut lukuisia eri tekniikoilla
tehtyjä teoksia. Työssä eteneminen jatkuu edelleen. Hänen mottonsa onkin: ”Jos
taiteilija väittää löytäneensä itsensä hän samalla myöntää maneerinsa”.
Kuva: Poikilot jäisellä rannalla |
Poikilomaailman synty
Iitin ateljeessaan Pekka Nissinen oli jo pitkään veistänyt
ja muotoillut Kymijoesta löytämiään uppotukin pätkiä. Hän teki niistä
erikokoisia maskotteja, maalasi niitä erivärisiksi, ja pian hän alkoi viedä
niitä luontoon valokuvattaviksi. Hän antoi niille nimenkin, Poikilo, kreikan
”poikilos” –sanan mukaan joka tarkoittaa kirjavaa, värikästä, haluttua asiaa ja
vaihtoa. Poikiloista syntyi useita veistossarjoja ja valtavia
valokuvatutkielmia. Pian karkeasti veistetyt, värikkäiksi maalatut ilmeikkäät puupölkyt
alkoivat muodostaa kokonaisen oman maailmansa.
Poikiloiden tarina on taiteilijan luomus, ”piiloperinne
menneisyydestä”. Runo, jossa metsänpojat veistelevät rakastetuilleen
kosioesineitä Kymijoen rannoilla, on hänen omansa:
Poikilo on piiloperinne menneisyydestä
jossa joenkansan tukkipojat
veistelivät kapuloita kevään merkkinä
valitsemalleen piikatytölle
He veistelivät koverrukset
kaarrellen kuin ujot tunteet
värittivät osan puuta, jättäen
lepänpunaisen näkyviin
Ja se väri oli pitävä, tosi
nuoren rakkauden vala
kirveellä puusta veistetty poikilo
onnesta, jota ilman ei voi elää
Metsänpojat täyttävät rannat
käsissään kukkivat poikilot kirjavina
mielessään toivo kuin tuuli
odottaen myöntävää vastausta
Vuonna 2008 Poikiloiden värikäs maailma esittäytyi
taidemuseon näyttelyssä, ja vuonna 2011 Pekka Nissinen luovutti kaikki
Poikilo-teokset Kouvolan taidemuseolle, joka yhteistyön tuloksena uudisti
nimensä Poikiloksi. Veistosten monikulmainen muoto muistutti monikulmaista
Kouvola-taloa, jossa taidemuseo sijaitsee. Poikiloista tehtiin museon maskotti,
joita nyt myydään museokaupassa ja annetaan lahjaksi. Viesti kuuluu: Kun toivot
toiselle hyvää, anna hänelle Poikilo!
Anna-Kaarina Kippola
Poikilo-museot
Näyttely Elämän kirjo –retro
Pekka Nissinen 27.9.2018 – 13.1.2019
Kuva: Poikilo |
Kommentit
Lähetä kommentti