Imatran taidemuseo sai 2001 Ester ja Jalo Sihtolan taidesäätiön lahjoituksen. Siihen sisältyi Mikko Oinosen 1941 maalaama öljyvärityö Vallinkoskesta. Taidemuseolla oli ennestään kaksi Oinosen Vallinkoski-aiheista teosta.
On sanottu, että Vallinkoskesta tuli Mikko Oinoselle
pyhiinvaelluspaikka. Hän maalasi 30-40-lukujen vaihteessa noin kaksikymmentä
Vallinkoski-näkymää.
Mikko Oinonen, Vallinkoski, 1939, öljyväri, Imatran
taideyhdistyksen kokoelma
|
Jalo Sihtolan keräämässä taidekokoelmassa oli runsaasti Septem-ryhmän
jäsenten teoksia. 1910-luvulla syntynyt ryhmä yhdistettiin ranskalaisuuteen ja
kansainvälisyyteen. Ryhmä suosi maalaustaidetta, jossa värillä oli keskeinen
merkitys.
Sihtolan mielestä Septem-ryhmän merkitystä ei ollut
riittävästi eikä avoimesti tunnustettu. Vasta 1941 kun Esko Hakkilan
kirjoittama Mikko Oinosen (1883-1956) taidetta käsittelevä kirja ilmestyi,
tilanne muuttui. Kirja oli Sihtolan mielestä erittäin tervetullut. Septemin
yleisten pyrkimysten lisäksi Jalo Sihtolaa miellytti Oinosen teosten
maalauksellisuus, sekä värisävyjen rikkaus ja rehevyys.
Mikko Oinonen, Kukkiva omenapuu, 1936, öljyväri, Sihtolan
Imatra-kokoelma
|
Taidehistorioitsija Onni Okkonen kirjoitti 1945, että
1920-luvulla ”Oinonen saavutti persoonallisen tyylinsä, jossa kuvailevat ja
kertovat muotoainekset ovat vähemmän esillä ja jossa pääpaino on värin
rikkaalla ja täyteläisellä maalauksellisuudella, maalaamisella sanan
rembrandtilaisessa merkityksessä”.
Vapaana virtaava vesi
Vallinkoski-maalauksissa yhdistyvät Oinosen
maisemamaalausten keskeiset elementit: vesi ja vihreä luonto. Oinonen on löytänyt
ohikiitävästä vedestä lukemattomia värisävyjä. Sivellintyöskentely on eloisaa
ja luonnosmaista.
Oinonen oli kuvannut virtaavaa vettä jo ennen
Vallinkoski-teoksia. Hän oli patoamalla tehnyt puutarhaansa ”soman ryöpyn”,
jota oli sitten käyttänyt aiheenaan. Oinonen asui tuolloin Tyrisevällä,
Karjalan kannaksella, Suomen ja Neuvostoliiton välisen rajan läheisyydessä.
Mikko Oinosen esikuvana on usein mainittu ranskalainen
impressionisti Auguste Renoir. Oinosen Vallinkoski-aiheisia maalauksia ja
Renoir’n kylpijöitä voi hyvin verrata toisiinsa. Värisävyjen loppumaton rikkaus
ja sivellintyöskentelyn eloisuus ovat samankaltaisia.
Ester ja Jalo Sihtolan taidesäätiön tekemässä lahjoituksessa
oli Vallinkoski-maalauksen lisäksi Harakanhovin puutarhasta maalattu
öljyvärityö Kukkiva omenapuu 1936 sekä kolme grafiikan vedosta: Selkä 1912,
Taiteilijan äiti 1922 ja Tervatehdas.
Mikko Oinonen, Selkä, 1912, akvatinta, Sihtolan
Imatra-kokoelma
|
Rajuudessaan ja jykevyydessään on Selkä eräs
ainutlaatuisimmista suomalaisista kuvista. Taiteilijan äiti -vedoksessa Oinonen
kuvaa mallinsa psykologisella tarkkanäköisyydellä.
Mikko Oinonen, Taiteilijan äiti, 1922, viivasyövytys ja
akvatinta, Sihtolan Imatra-kokoelma
|
Eero Laajo, intendentti
Imatran taidemuseo
Kommentit
Lähetä kommentti