Lapset piirsivät Imatran uusiksi: ”Näyttää tiiviiltä!”

Saksalaisen kuvataiteilija Angela Glajcarin paperi-installaatiot täyttävät Imatran taidemuseon huoneita, ja vielä 200 imatralaiskoululaista odottaa omaa näyttelyvierailuaan.

Osana Wihurin rahaston tukemaa Paperin tie -näyttelyhankettaan Imatran taidemuseo haki Imatran peruskoululaisille järjestettäviä näyttely- ja työpajavierailuja varten työpajakonsepteja kevättalvella 2025. 

Mukaan sai ehdottaa kokonaan uutta näyttelylähtöistä ideaa tai jo valmista toteutusta. Toiveena olivat monipuoliset paperiteemaiset ehdotukset sekä materiaalien kierrättäminen ja uusiokäyttö.

Työpajoja ohjaamaan valittiin paikallisia kuvataiteilijoita. 

Imatran taidemuseon tiimin kanssa omaa konseptiaan toteuttaa viisi taiteilijaa: Svetlana Lunina, Essi Pitkänen, Irina Raski ja Tuukka Teponoja sekä Merja Heiskanen, jonka yläkoululaisille suunnatut syväpainopajat alkavat vasta tämän blogin ilmestyttyä.

Seuraava kuvareportaasi avaa imatralaislasten ja -nuorten työskentelyä lukuvuoden 2024–2025 keväällä sekä lukuvuoden 2025–2026 syksyllä. Pajat jatkuvat Imatran taidemuseossa Angela Glajcar – The Way of Paper -näyttelyn loppuun 12. syyskuuta asti.

Kuvassa on värikäs piirustus, jossa on paljon erilaisia asioita, muun muassa taloja, puita ja eläimiä.
Essi Pitkäsen työpajoihin osallistuivat kaikki Vuoksenniskan koulun 2. luokkalaiset sekä ryhmä Mansikkalan koulun 2. luokan oppilaita. He toteuttivat yhteisteoksen, Lasten Imatran.

Kuvassa näkyy neljän ihmiset takaraivot ja selkää.
Irina Raskin ohjauksessa Imatran viidesluokkalaiset pääsivät laulamaan Angela Glajcarin Paperwall-sarjan teoksia, sillä niiden ripustus Glajcarin mukaan muistutti nuotteja viivastolla.

Kuvassa on ihminen istumassa tuolilla pöydän edessä. Pöydällä on irtonaisia kirjojen sivuja, saksia ja liimaa.
Kulttuuritalo Virrassa Imatran taidemuseon naapurina toimivan Imatran pääkirjaston poistokirjat saivat Irina Raskin työpajoissa uuden elämän paperitaittelun muodossa. 

Kuvassa on viisi lasta seisomassa jonkin asian ympärillä.

Kuvassa on iso paperinen teos, jonka alla kaksi lasta makaa.
Svetlana Lunina ohjasi omia työpajojaan edeltäneen näyttelyvierailun aluksi katsomaan teoksia myös lattiatasosta. Kuvassa paperiveistoksen alla ryömivät Itä-Suomen koulun kahdeksasluokkalaiset.

Kuvassa on lattiaa ja ihmisten käsiä.
”Etsi luonnonmateriaali!” Svetlana Luninan monotypiatekniikkaan keskittyneissä työpajoissa nuoret saivat kosketusta puupohjaisiin materiaaleihin tunnusteluleikin avulla, sillä luonnollisesti itse näyttelyn paperiveistoksiin ei saa koskea.

Kuvassa on pitkä pöytä täynnä taidetarvikkeita, maalauksia  ja penkeillä istuu ihmisiä.
Opettajilta kevään pajoista kerätyn palautteen perusteella oppilaiden mieliosuus vierailuista liittyi itse tekemiseen. Kevytgrafiikkaa edustanut monotypiatekniikka oli osalle pajojen oppilaista jo entuudestaan tuttu.

Kuvassa on ryhmä lapsia ja kaksi aikuista yhden pöydällä olevan piirustuksen äärellä.
”Klassisessa dada-harjoituksessa useampi henkilö piirtää samaa hahmoa näkemättä, mitä toinen on piirtänyt”, kuvaa Tuukka Teponoja työpajansa perusideaa. Kuvassa Mansikkalan koulun 4A keksii nimeä ryhmän yhdessä toteuttamalle hahmolle.


Kuvittelen Imatran eli Angela Glajcar – The Way of Paper -koululaistyöpajojen näyttely Kulttuuritalo Virran 1. ja 3. kerroksessa 12.9.2025 asti 



Petra Lukkari
petra.lukkari(at)imatra.fi

Kirjoittaja toimii Imatran taidemuseossa Kummimuseo-hankkeen näyttelytuottajana.

Kommentit