Usein sanotaan, että museoiden kokoelmat ovat osa
yhteiskunnan muistia. Ne ovat kuin siltoja menneisyyden, nykyhetken ja
tulevaisuuden välillä. Museoiden toiminnassa ovat keskeisiä kokoelmatyö,
näyttelytoiminta ja asiantuntijatehtävät.
Kokoelma on museon kivijalka
Imatran
taidemuseon valtakunnallinen merkittävyys on sen kokoelmassa. Vanhin osa on
peräisin insinööri Jalo Sihtolalta (1882-1969). Hän asui Tainionkosken
Harakanhovissa 1910-40-luvuilla, toimi lopulta Enso-Gutzeit Oy:n
paikallisjohtajana ja keräsi pääosan kokoelmastaan nimenomaan Imatralla olonsa
aikana.
Sihtolan
Imatra-kokoelman teokset antavat edustavan kuvan 1900-luvun alkupuolen
suomalaisesta kuvataiteesta. Joukossa on myös ranskalaista ja italialaista
taidetta samalta ajalta. Museon
kokoelmiin kuuluvat myös Imatran taideyhdistyksen kokoelma sekä Sinikka
Kurkisen teoksia sisältävä ja hänen nimeään kantava kokoelma.
![]() |
Juho Sihtola, 1942, Imatran taidemuseon kuva-arkisto |
![]() |
Magnus Enckell, Haudan äärellä, 1925, öljyvärit, Sihtolan Imatra-kokoelma |
Museo myös ostaa
taideteoksia, useimmiten sellaisia, joissa tekijä tai teos jollakin tavalla
liittyy Kaakkois-Suomeen. Tekijä on saattanut esim. asua, työskennellä tai
opiskella Imatralla.
Imatran
taidemuseon kokoelmassa on noin 1600 teosta. Satoja teoksia on sijoitettu
kaupungin eri kiinteistöihin, kaupungintaloon, kulttuuritaloon, kirjastoihin ja
kouluihin. Osa kokoelmasta on jatkuvasti esillä isompina tai pienempinä
otoksina.
Näyttelyt ovat näkyvin osa toimintaa
Taidemuseossa
on vuosittain esillä noin kymmenen vaihtuvaa näyttelyä sekä kokoelmateosten
esittelyjä. Näyttelyt koostuvat useimmiten nykytaiteesta ja usein niissä on
jokin yhtymäkohta Imatraan.
Vuosittainen
kävijämäärä on noin 15.000 henkeä. Luku on poikkeuksellisen hyvä Imatran
kokoiselle kaupungille. Imatralainen erikoisuus on ilmainen sisäänpääsy,
jollainen on vain harvassa museossa.
![]() |
Nuoret miehet taidenäyttelyssä 1968. Taidemuseo toimi Vuoksenniskan koulun yläkerroksessa 1951-97. Nykyiset tilat ovat Kulttuuritalo Virrassa. Imatran taidemuseon kuva-arkisto. |
Asiantuntemus on arvottamista
Mikä
on hyvää taidetta? Erilaisia näkymyksiä on olemassa ja täydellistä vastausta on
vaikea antaa. Kyse on kuitenkin aina tiedon ja kokemuksen yhdistelmästä. Tietoa
voi hankkia opiskelemalla ja itseä kehittämällä. Kokemus karttuu parhaiten
vertailun avulla.
Usein
on vaikea selittää sanoilla omaa käsitystään, mutta vertailemalla teosta
toisiin teoksiin ratkaisu saattaa olla lähes itsestään selvä. Asiantuntemusta
tarvitaan mm. teosten hankintapäätösten tekemisessä, näyttelyjen
valitsemisessa, esitelmien pidossa ja lausuntoja annettaessa.
![]() |
Otto Mäkilä, Vaellus, 1940, vesiväri, Sihtolan Imatran-kokoelma |
![]() |
Yrjö Ollila, Hevonen ja poika, 1919, öljyväri, Sihtolan Imatran-kokoelma |
Yhteinen historia yhdistää
Taidemuseolla,
Imatran taideyhdistyksellä sekä Saimaan ammattikorkeakoulun kuvataiteen
opetuksella on paljon yhteistyötä mm. näyttelyjen kanssa. Niillä on myös yhteinen
historia. Ne kaikki saivat alkunsa kun Ylä-Vuoksen taideyhdistys perustettiin
1945.
Yhdistyksen
päämäärät olivat selkeät: kuvataidevalistus ja kuvataidemyönteisen ilmapiirin
luominen, taideteosten hankinta julkista kokoelmaa ja taidemuseota varten sekä
kuvataidekoulutuksen järjestäminen. Ensimmäisenä puheenjohtajana toimi, kukapa
muu kuin Jalo Sihtola.
![]() |
Helge Dahlman, Keltainen pöytä,1959, öljyväri, Sihtolan Imatra-kokoelma |
Eero
Laajo
Imatran taidemuseon johtaja
Kommentit
Lähetä kommentti