Satavuotisen Suomen juhlavuosi on meneillään. Ainakaan nyt kesällä ei asiasta paljoa ole melua pidetty, mutta keväällä pääsin minäkin kantamaan muutaman korren itsenäisyyden kekoon.
Yhden esitelmän aiheena olivat Aunuksen Karjalan
puurakennukset. Pääsin paikan päälle matkalla, jonka Imatran työväenopisto,
rehtorinsa Ainomarja Virtasen johdolla, järjesti 2004.
Matka opetti paljon. Opin ymmärtämään karjalaisen talon
huonejärjestyksen, asuin-, talous- ja eläintilojen liittymisen toisiinsa. Rakennuksessa
näkyivät käytännön tarpeiden mukaan syntyneet tilajärjestelyt.
Pitää tunnustaa, että minulla oli matkaa ennen ollut
jonkinlainen romantiikalla kuorrutettu käsitys karjalaisesta talosta. Siis
sellainen estetisoiva ”postkarelianistinen” kuvitelma. Jotkin paikannimet ja
luonnehdinnat olivat melkein myyttisiä, kuten Kuujärvi Yrjö Jylhän runossa tai Olavi Paavolaisen ”Aunus harmaasilmä”.
Säämäjärven Särkilahden kylä oli yksi ensimmäisistä
pysähdyspaikoista. Viimeistään siellä ymmärsi, että todellisuus oli jotain
muuta kuin nykyisessä Suomessa. Lahden ympärille rakennetut talot olivat kahden
kerroksen korkuisia ja päädyt oli suunnattu lahden keskustaa kohden. Lähellä
lahden pohjukkaa oli tsasouna suurten puiden varjostamana.
Grigoin talo, 1920-luku, Särkilahti, Säämäjärvi, Prääsän
piiri
|
Aivan toisenlainen kylärakenne oli mm. Aunuksen kaupungin
lähellä olevassa Suuriselän kylässä. Rakennukset oli sijoitettu nauhamaisesti
kylän läpi menevän tien kummallekin puolelle, päädyt toisiaan vasten. Valtio oli
pyrkinyt yhdenmukaistamaan kylärakenteen ja muokkaamaan sen silloisen
asemakaavaihanteen mukaiseksi.
Suuriselkä, 1800-1900-lukujen vaihde, Kuittinen, Aunuksen
piiri
|
Suuriselän ehkä rikkaimman perheen talo oli koristeltu
tavalla, jota Suomessa voisi kutsua nikkarityyliksi. Kaikkein selvimmin
pietarilaisten palatsirakennusten vaikutus näkyi Äänisen rannalla Soutjärvellä.
Alun perin kauppiastalona ollut rakennus on nykyisin museona. Rakennuksen
julkisivu ja sisäänkäynti ovat pitkällä sivulla. Sisäänkäyntiä on korostettu poikkipäädyllä,
jonka mukana rakennukseen on syntynyt kolmas kerros. Ikkunoita ympäröivät
koristeet ovat saaneet vaikutteita Pietarin barokkiarkkitehtuurista.
Entinen Melkinin talo, 1800-luku, Soutjärven museo, Soutjärvi,
Äänisenrannan piiri
|
Ja miksi sitten Aunuksen puurakennukset ovat tärkeitä?
Mielestäni siksi, että ne ovat tasapainoisia ja kauniita käyttörakennuksia,
jotka kuuluvat tiettyyn paikkaan ja historialliseen kokonaisuuteen. Myös siksi,
että niissä näkyy myös muualta tulleiden kulttuuripiirteiden vaikutus.
Suomalaiselle ne ovat merkityksellisiä, koska ne edustavat
sitä kouriintuntuvaa Karjalaa, joka todella on ollut ja toivottavasti on vielä
pitkään olemassa.
teksti ja kuvat: Eero Laajo, intendentti, Imatran
taidemuseo
Julkisivun ikkunoita, entinen Melkinin talo, 1800-luku,
Soutjärven museo, Soutjärvi, Äänisenrannan piiri
|
Kommentit
Lähetä kommentti