Saimaan ammattikorkeakoulu ja Imatran taidemuseo järjestivät 20.10.-11.11.2017 näyttelyn, jonka nimeksi tuli ”Imatran kasvatit”. Mukaan kutsuttiin joukko ammattikorkeakoulun kuvataiteen yksiköstä valmistuneita.
Näyttelyn taiteilijoita olivat Janette Holmström, Ismo
Hyvärinen, Teemu Korpela, Emma Lappalainen, Tiina Marjeta, Jussi Nykänen, Jenni
Sokura, Nelli Tanner, Tiina Tanskanen, Jaakko Tarkka, Tuija Teiska sekä
taiteilijapari Krister Gråhn ja Hannamari Matikainen.
Tiina Marjeta, Tower, 2017, öljy ja tempera |
Kuraattorin, allekirjoittaneen, urakka alkoi kun koulun
opettajat olivat tehneet alustavan listan kutsuttavista taiteilijoista. Siinä oli
41 nimeä. Ehdokkaat edustivat tasapuolisesti sitä mihin opiskelijat Imatralla
erikoistuvat: veistämistä, maalausta, valokuvaa, grafiikkaa, korua ja muita
tekotapoja.
Ajatuksena oli, että jokaiselta osallistujalta tulee esille
muutaman työn suuruinen ryhmä. Sopiva määrä, joka mahtuisi näyttelytilaan, tarkoittaisi
jonkin verran yli kymmentä taiteilijaa.
Päätin, että en tee itseni näköistä näyttelyä. Tuntui ja yhä
tuntuu, että näyttelyn tuli vastata tarjontaa. Hämärä yleisvaikutelma tulevasta
näyttelystä syntyi siis myös niiden teosten pohjalta, jotka karsiutuivat pois
myöhemmin.
Lähes kolmekymmentä hyvää ehdokasta piti jättää pois.
Janette Holmström, Teossarjasta Other, teos 2, 2017, valokuva, mustesuihkuvedos |
Teosten arvottaminen on se kaikkein vaikein asia millä
tahansa taiteenalalla. Oma kokemukseni on, että mielekkäitä valintoja ei pysty
pelkästään järjen avulla ja käsitteellisesti tekemään.
Parhaimmat välineet valintojen tekemisessä ovat vertailu,
kokemus ja muiden näkemykset.
Tekijän teoksia voi vertailla hänen muiden teostensa
kanssa. Niitä voi vertailla myös muiden tekijöiden teosten kanssa. Valinta voi olla
lähes itsestään selvä sen jälkeen, kun työt on asetettu vierekkäin.
Kokemus syntyy ajan myötä riittävän suuren teosmäärän omaksumisesta.
Silloin muodostuu myös käsitys siitä, että jotkin teokset ovat uusia ja
tuoreita, kun taas toiset ovat tavanomaisia.
Muiden näkemykset vaikuttavat sen perusteella mitä takkiin
on tarttunut elämän aikana. Myös ansioluettelolla on merkitystä. Voihan esim.
olla niin, että kuraattori ei innostu tietynlaisista teoksista, mutta
ansioluettelon perusteella on ilmeistä, että muut ovat olleet eri mieltä.
Tiina Tanskanen, Metsänpeitto-sarjasta, 2016, neulanreikävalokuva, pigmenttivedos |
Valituksi tuli 12 taiteilijaa ja yksi taiteilijapari. Yksi
ehdokkaista joutui perumaan, joten jäljelle jäi 11 tekijää ja yksi
taiteilijapari. Osallistujat valitsivat itse omat teoksensa.
Ripustamisen aikana oli vielä varmistettava, pitikö jokin
yksittäinen teos karsia pois kokonaisuuden takia. Ei tarvinnut.
Kirjoittaja on Imatran museon intendentti Eero Laajo
Kommentit
Lähetä kommentti