Lappeenrannan museot, yhteistyössä Lappeenrannan kuvataidekoulun kanssa, ovat tarjonneet taide-elämyksen kahdeksasluokkalaisille syksystä asti Taidetestaaja-hankkeen myötä. Yhteensä n. 200 oppilasta tutustui Lappeenrannan taidemuseon Juho Karjalaisen näyttelyyn syksyn aikana. Näyttelyyn tutustuminen toteutettiin VTS- menetelmällä, jonka avulla nuorten omat ajatukset ja näkemykset nousivat taide-elämyksen keskiöön. Taidenäyttelyyn tutustumisen jälkeen oppilaat pääsivät itse tekemään grafiikan lehtiä Lappeenrannan kuvataidekoululle grafiikan pajaan. Valmiista töistä koottiin pienoisnäyttely museon lasikäytävään pikkuhiljaa rakentuvana näyttelynä.
Jokaisen ryhmän kanssa töiden äärellä tuli keskustelua,
vaikka muutamia ryhmiä pitikin rohkaista pidemmän aikaa keskustelun
aloittamiseen. Osalla ryhmistä
keskustelu lähti käyntiin heti ja se jatkui katkeamattomana koko visiitin ajan.
Jouduin jakamaan vuoroja, jotta jokainen saisi mahdollisuuden tulla kuulluksi.
Itselleni nämä kohtaamiset kahdeksasluokkalaisten kanssa
olivat kovin antoisia. Oli hienoa päästä kuuntelemaan heidän ajatuksiaan
töistä, joita olin itse tulkinnut osittain melko eri tavalla kuin he. Olisin suonut muillekin mahdollisuuden päästä
kuulemaan nuorten ajatuksia, nähdä heidän intonsa ja päästä hetkeksi kiinni
siihen toivoon, jonka he minun eteeni maalasivat sanoillaan, ilmeillään ja
eleillään.
Kuvista keskustellessamme monet nuoret näkivät Karjalaisen
kuvat jatkuvina tarinoina, joista he tekivät monenmoisia tulkintoja. Usein
tulkinnat liittyivät yksinäisyyden teemoihin, kuolemaan ja vapauteen. Ihmetystä herätti Karjalaisen niukka, mutta
voimakkaiden värien käyttö. Värikylläisyys kun täyttää nykyisin meidän näkökenttämme
täysin, niin Karjalaisen simppeli mustavalkoinen kuva yhdellä voimakkaalla
värillä herätti ajatuksia. Jokainen keskustelu opetti meille kaikille jotakin
siitä miten kukin kuvaa katsoo, mitä siinä näkee ja miten näkemänsä tulkitsee.
Grafiikan lehden he
toteuttivat omakuva-aiheen ympärille. Taidetestaajien työt ilmensivät hienosti
tekijöidensä kiinnostuksen kohteita, osaamisalueita, ihanteita ja moni muita
asioita, joita nuoria tänä päivänä kiinnostaa.
Katsojille jaettujen kuvien avulla me muut saimme myös paljon uutta
ajateltavaa siitä mitkä asiat liittyvät nykyään nuorison elämään. Nuorten näyttely on kerännyt ihailijoita ja
sen ympärillä olen kuullut keskustelua siitä mitä näkijät ovat töistä
ajatelleet.
Keväällä Taidetestaaja-projekti jatkuu, kun seuraavat 200
kahdeksasluokkalaista tutustuvat Kaakko 18- näyttelyyn. Lasikäytävän täyttää kevään mittaan heidän
grafiikan lehtensä ja me katselijat voimme taas oppia kuvia katselemalla
jotakin uutta tekijöistä, maailmasta, itsestämme ja muista.
Kirjoittaja on taidekasvattaja ja taidemuseon yleisötyön
amanuenssi
Kommentit
Lähetä kommentti