Ulla Rantanen – uudistuva klassikko Kouvolan kesässä
Ulla Rantanen, Vuosien kuvat
Näyttely Kouvolan
taidemuseo Poikilossa 31.5 – 2.9.2018
Hyvä paimen, 2003, 180 x 145 cm,
guassi, lyijykynä ja hiili, kuva Jouko Järvinen
|
Tänä vuonna 80 vuotta täyttävä, monesti palkittu ja
taiteilijaprofessorin arvonimen saanut Rantanen on itse valinnut näyttelyn teokset,
joten museon esillä olevat teokset palvelevat tarkkaan harkittua katselmusta
hänen koko taiteellisesta urastaan.
Ulla Rantasella on siteitä Kaakkois-Suomeen lapsuudesta
lähtien. Hän syntyi 1938 Keiteleellä, josta perheen äiti pakeni sotaa Ruotsiin
lastensa kanssa. Kouluikäinen Ulla palasi äitinsä kanssa Lappeenrantaan, ja
hakeutui itse taiteilija Väinö Raution oppilaaksi Lappeenrannan
piirustuskouluun. Taiteilijan ura alkoi näyttäytyä hänelle ainoana mahdollisena
elämänurana hänen saatuaan opettajaltaan kannustavaa palautetta ja tukea
valinnalleen.
Suomen Taideakatemian koulussa samalla vuosikurssilla 1959 oli kuusankoskelainen nuori Esko Tirronen. Näistä kahdesta tuli pian pari, ja heidän elämänsä ja uransa kietoutuivat yhteen yli 16 vuodeksi. Opiskelujen loputtua he muuttivat Kuusankoskelle, vaihtaen asuinpaikkaa Valkealaan kun Esko Tirronen tarvitsi suurempia ateljeetiloja informalistisille teoksilleen jotka tuolloin aloittivat taiteen murroksen Suomessa.
Jyry, 1963, hiili paperille, 77 x 63 cm, Lappeenrannan
taidemuseo, kuva Tuomas Nokelainen
|
Ulla Rantasen taiteellinen läpimurto tapahtui 1960-luvun
alussa dynaamisilla puupiirroksilla ja näyttävillä hiilipiirroksilla. Hän
kuului aikansa nuorten taiteilijoiden piiriin, Maaliskuun ryhmään, joka
toi voimalla kansainvälisiä taidevirtauksia Suomeen. Se tunnetaan etenkin
vapaan abstraktin muotokielen käyttäjänä. Ryhmään kuuluivat muun muassa Laila
Pullinen, Esko Tirronen, Mauri Favén, Mauno Hartman, Kimmo Kaivanto, Jaakko
Sievänen ja Kain Tapper.
Oikeuden miehet, 1969, hiili, pastelli ja guassi paperille,
110 x 151 cm, Taidemuseo Poikilo, kuvaTapio Ruokoranta
|
Vapaasta piirustuksesta Rantanen siirtyi 1970-luvulla fotorealistiseen ja pop-taiteen suuntaan.
Hän kuvasi arjen esineitä valokuvantarkasti, ja usein teoksissa oli myös yhteiskunnallista viestiä. Monet teokset kuvasivat jätteitä, hylättyjä esineitä, ympäristöä ja ihmisen luontosuhdetta. Vähitellen maalauksellisuus sai enemmän valtaa, ja aiheet keskittyivät veden ympäröiviin kiviin ja ajopuihin. Pääasiallisena tekniikkana hänellä on ollut lyijykynä, hiili ja guassivärit paperilla.
Luoto, 1980, hiili ja guassi paperille, 115 x 147,5 cm,
Taidemuseo Poikilo, kuva Johannes Wiehn
|
Taiteilija on aina tinkimättömästi toteuttanut omaa
näkemystään. Hän on osallistunut lukuisiin näyttelyihin Suomessa ja ulkomailla.
Erityisen aktiivinen näyttelyjakso oli 1970- ja 1980-luvuilla. Vuonna 1976 hän
osallistui Venetsian Biennaaliin Suomen edustajana. Vuonna 1980 hän voitti
pääpalkinnon Gagnes-sur-Merin kansainvälisessä maalaustaiteen näyttelyssä.
Tiiviin näyttelytahdin leimaama ajanjakso saavutti huippunsa vuonna 1985,
jolloin Ulla Rantanen valittiin Helsingin juhlaviikkojen vuoden taiteilijaksi,
ja hänen laaja retrospektiivinen näyttelynsä järjestettiin Helsingin
Taidehallissa. Sen jälkeen taiteilija harvensi näyttelytahtia.
Ulla Rantanen on ollut monialainen toimija taidemaailmassa.
Se on tuonut mukanaan erilaisia tehtäviä taiteen vaikuttajana,
näyttelytoimikuntien jäsenenä ja taiteilijajärjestöjen johtotehtävissä.
Rantanen tunnetaan kuvataidemaailmaan kohdistuvasta kritiikistään, jolla hän
arvostelee taidemaailman itseriittoisuutta ja etääntymistä yleisöstään. Osana
tätä kritiikkiä myös Rantasen oma toiminta muuttui 90-luvulta lähtien. Rantasen
teoksia nähtiin yhä harvemmin ja silloinkin mieluummin taidemaailman keskusten
ulkopuolella. Naistaiteilijan asema oli hänelle läheinen kritisoinnin aihe.
Suuri muutos hänen elämässään tapahtui 1996 jolloin hän
lähti ensimmäisen kerran Keniaan. Sen jälkeen hän on asunut ja työskennellyt
kuukausimääriä Kenian-kodissaan. Taiteilijan teoksiin alkoivat suodattua
voimakkaat värit, afrikkalaiset esineet, ihmiset ja savannin ankara maisema.
Ulla Rantasen teoksia on lähes kaikkien suomalaisten
taidemuseoiden kokoelmissa, useiden yritysten kokoelmissa sekä
yksityiskokoelmissa. Hän on tehnyt julkisia seinämaalauksia muun muassa
Kuusankosken ja Kajaanin kaupungeille, tunnettujen henkilöiden muotokuvia sekä
kuvituksen F.E. Sillanpään koottuihin teoksiin.
Näyttelyn oheismateriaalina Poikilo-museo on julkaissut
kirjan, jossa käydään läpi taiteilijan elämää ja uraa tekstidokumenttien,
haastatteluiden ja kuvien kautta. Julkaisun esipuheen on kirjoittanut
professori, emerita Maaretta Jaukkuri.
amanuenssi Anna-Kaarina Kippola
Kommentit
Lähetä kommentti