Kun oppii ja näkee jotakin uutta, tuntuu kuin olisi saanut palkinnon. Parasta on kun niin käy mm. sellaisten asioiden kanssa, joita aikoinaan lähti yliopistoon opiskelemaan. Minulle ne alueet olivat filosofia ja taidehistoria.
Nuorena en piitannut rakennustaiteesta, mutta vanhemmiten on
kiinnostus herännyt. Kielteisen asenteen syynä saattoi olla se, että en
aikoinaan päässyt opiskelemaan arkkitehtuuria. Minulle kerrottiin, että
piirustustehtävistä näkyi, että en kykene hahmottamaan kolmiulotteista tilaa
sillä tavalla kuin on arkkitehdille välttämätöntä. Myöhemmin selvisi, että stereonäkökykyni
on heikko. Näen kaiken enemmän tai vähemmän kaksiulotteisena.
Nykyisin ajattelen, että arkkitehtuurin hienous piilee mm.
siinä, että se on suureksi osaksi julkista helposti saavutettavaa taidetta,
ainakin jos ei sisätiloja oteta lukuun. Rakennuksiin ja kaupunkeihin voi
pääasiassa tutustua ilmaiseksi.
Rakennustaide tuo kuvataiteesta poiketen mm. paljon
selkeämmin esiin kohteidensa kytkökset omaan aikaansa. Jo se, että jotakin
rakennusta aletaan suunnitella, on osoitus ajankohdan tarpeista ja arvoista.
Rakennuksen ilmiasu kertoo paljon tyylihistoriasta, mutta myös siitä minkä on
katsottu olevan soveliasta ja ”yleisen maun mukaista”.
Funktionalismia Imatran Immolassa
Imatran taidemuseo ja kaupunginmuseo ovat järjestäneet
arkkitehtuuripyöräilyjä ja -kävelyjä jo usean vuoden ajan. Tämän vuoden
toukokuussa 19.5. oli vuorossa Immolan varuskunta-alue, joka on normaalisti
suljettu siviileiltä. Paikka on rajavartiolaitoksen hallussa, sen omistaa
Senaatti-kiinteistöt. Immolan jälkeen kävimme Raution koulussa, Kaukopään
tehtaan portilla, Lättälässä ja Kolmen Ristin kirkossa. Mukana oli noin 15
henkilöä.
Immolan alue on pysynyt suurin piirtein sellaisena joksi se
1930-luvulla rakennettiin. Kaikki silloin valmistuneet rakennukset taitavat yhä
nykyään olla jäljellä. Uusia rakennuksia tai lisäsiipiä on vain muutamia. Arkkitehteinä
ovat olleet Aulis Blomstedt, Elsi Borg, Kyllikki Halme ja Elis Hyvärinen.
Aulis Blomstedt, Esikunta, 1936
Oli hauska nähdä päävartion, esikunnan ja ruokalan valejulkisivut.
Harjakattoisiin rakennuksiin on tehty suorakaiteen muotoiset julkisivut, jotka
kätkevät katot. Funktionalismin oppien mukaan kattojen olisi pitänyt olla tasaiset.
Esikuntarakennuksen mukava aihelma oli julkisivun
”näyttäytymisparveke”, jolla seisoivat paraatien vastaanottajat. Ruokalan
julkisivussa oli puolestaan erikoinen lisärakennelma, joka piti sisällään
elokuvia varten tarvittavan konehuoneen. Valokuvassa näkyy, jos oikein tarkkaan
katsoo, että oikealla ovat tikapuut ja kaide joiden avulla pääsi
projektorihuoneen ovelle.
Elsi Borg, Ruokala, 1936
Kaikkea muutakin uutta oli runsaasti näkyvissä, myös
sotahistoriaan liittyvää, esim. paikka jossa Hitlerin jalka ensimmäisen kerran
kosketti Suomen maaperää, sodassa tuhoutunut osa lentokonehallia ja
lento-osasto Kuhlmeyn muistomerkki.
Immolasta on tehty seikkaperäinen ja erinomainen rakennushistoriallinen
selvitys. Sen voi imuroida netistä: http://senaatti.vlu.fi/filebank/5406-2016_Manark_Imatra_Immola.pdf
Kirjassa ”Mäkinen Anne, Suomen valkoinen
sotilasarkkitehtuuri 1926-1939”, vuodelta 2000, on lisää tietoa Immolasta ja vastaavista
sotilasalueista eri puolilta Suomea.
Eero Laajo, intendentti
Elis Hyvärinen, Lentokonehalli 2, 1937. Keskiosa tuhoutui heinäkuussa 1944.
Kommentit
Lähetä kommentti