Valokuvan juhlaa Poikilo-museoissa

Toukokuun lopusta alkaen Kouvolan taidemuseo Poikilo on toiminut juhlien näyttämönä. Taidemuseon näyttelytila sekä Poikilo-galleria täyttyivät valokuvista. Valokuvan aika -näyttely juhlistaa Kouvolan Kameraseuran 70-vuotista ja Suomen Kameraseurojen Liiton 90-vuotista toimintaa. Oman osuuden Kouvolan Kameraseuran juhlanäyttelyssä on saanut valokuvaaja ja kirjailija Mika Honkalinna. Poikilo-galleriassa on puolestaan suomalaisten ja japanilaisten välistä 230-vuotista ystävyyttä juhliva näyttely. 

Näyttelyn nimi Valokuvan aika taidemuseo Poikilon seinään teipattuna. Nimiteippauksen viereen on ripustettu Mika Honkalinnan Puuteema-sarjaan kuuluvia valokuvavedoksia kuusi kappaletta. Ne ovat lähikuvia kotimaisten puiden rungoista
Kouvolan taidemuseo Poikilossa on kesän ajan esillä näyttely Valokuvan aika. Kuvan teokset kuuluvat Mika Honkalinnan Puuteema-sarjaan. Kuva Poikilo-museot/Mari Lehtosalo


Suomaita ja puiden pintoja

Mika Honkalinna ajattelee toimivansa ihmisen ja luonnon välissä vistinviejänä ja tarinankertojana. Hän kertoo, että valokuvaamiseen on alusta asti liittynyt halu esitellä ihmisille luonnon upeutta. Valokuvan aika -näyttelyssä Honkalinnalta on esillä Suomaa- ja Puuteema-sarjat sekä suon kasveja esittelevä viiden kuvan sarja. Kuvat soista on vedostettu turpeesta puristetuille akustiikkalevyille, mikä tuo valokuviin oman erityisen tunnelmansa ja merkityksensä.

Taidemuseo Poikilon seinälle ripustettuja valokuvavedoksia Mika Honkalinnan sarjoista Puuteema ja Suomaa. Puuteemaan kuuluvat kuvat ovat lähikuvia puiden rungoista. Suomaa-sarjan kuvat ovat ilmakuvia soista. Ne näyttävät lähes tunnistamattomilta, abstrakteilta kuvilta.
Mika Honkalinnan näyttelykokonaisuuteen kuuluu vedoksia Suomaa- ja Puuteema-sarjoista. Lisäksi esillä on viiden kuvan sarja suokasveista. Kuva TAVATON Media/Timo Tuviala

Pohjoisen Suomen suot ovat kiehtoneet Honkalinnaa jo vuosia. Ne ovat kuin oma maailmansa, johon kuvaaja voi uppoutua kameroineen päiviksi. Uuden ulottuvuuden soiden kuvaamiseen toi vuosi sitten keväällä tehty kokeilu kuvauskopterilla. Honkalinnaa kiehtoo se, että korkealta katsottu suonäkymä on ihmeellinen, jopa eriskummallinen. Ensivilkaisulla ei välttämättä pysty sanomaan, mitä ilmakuvat soista esittävät, sillä ne näyttäytyvät abstrakteina ja lähes tunnistamattomina. 

Ilmasta otettu kuva suosta. Kuvassa on voimakkaat värit: keltaista, sinistä ja vihreää. Se on muotokieleltään abstrakti, mutta muistuttaa esimerkiksi liekehtivää nuotiota.
Mika Honkalinna, Liekehtivä aapa, 2021, mustesuihkutuloste turvelevylle. Kuva Mika Honkalinna

Puuteemaa voi kutsua aiheeltaan Suomaa-sarjan sukulaiseksi. Niitä yhdistää tarkastelun tapa, jossa Honkalinna näkee pientä suuressa ja suurta pienessä. Vaihtelemalla mittakaavaa ja näkökulmia valokuvaukseen avautuu uusia mahdollisuuksia. Honkalinna näkee puiden muodot kauniina ja pysäyttävinä. Puuteeman kuvat ovat lähikuvia tavallisten puulajiemme pintarakenteista. 


Vireä ja aktiivinen 70-vuotias

Kouvolan Kameraseura on toiminut vuodesta 1952 lähtien. Sen tarkoituksena on läpi vuosikymmenten ollut valokuvausharrastuksen edistäminen. Seura on tunnettu aktiivisuudestaan ja uusiutumiskyvystään. Näyttelytoimintaa ja kuvausprojekteja eri toimijoiden kanssa on ollut säännöllisesti. Kouvolan Kameraseurassa toimii myös aktiivinen nuorten kuvaajien ryhmä, mikä on hyvä ennuste toiminnan vireälle jatkumiselle. 

Taidemuseo Poikilon keskikerroksen ripustusta, jossa on valokuvia Kouvolan Kameraseuran jäseniltä. Violetin ja keltaisen sävyinen kuva on kuin lähikuva ilotulituksesta. Takana olevalle seinälle on ripustettu lapsia esittäviä valokuvia kollaasimaisesti.
Kouvolan Kameraseuran näyttelyosiossa on kaikkiaan 47 valokuvaa, muun muassa viehättäviä henkilökuvia lapsista. Kuva TAVATON Media/Timo Tuviala

Kameraseuran näyttelyosuudessa on kaikkiaan 47 valokuvaa 22 eri kuvaajalta. Juhlanäyttelyyn tarjottiin kaikkiaan 333 kuvaa, joista Poikilo-museoiden intendentti Mari Lehtosalo kuratoi näyttelyssä nähtävän kokonaisuuden. Tarjotuissa kuvissa toistuvia teemoja olivat muun muassa henkilökuvat, maisemat ja luonto sekä arkkitehtuuri. Maisemat ja luontokuvat painottuivat Kymenlaakson upeisiin jokinäkymiin ja Repoveden kansallispuiston sekä Lapin maisemiin. Suuri osa näyttelyyn valituista kuvista on viimeisen viiden vuoden ajalta, mutta joukossa on myös vanhempia valokuvia. 

Mustavalkoinen lähikuva voikukan hahtuvapallosta. Hahtuvat ovat täynnä pieniä vesipisaroita. Niitä on myös ilmassa voikukan ympärillä.
Julius Frilander, Dandelion, 2018. Kuva Julius Frilander

Elokuun lopussa juhlanäyttelyn päätyttyä Kouvolan Kameraseuran näyttelyssä esillä olevat kuvat lahjoitetaan Kouvolassa keväällä 2022 avautuneeseen uuteen sairaalaan, Ratamo-keskukseen. Näyttely jatkaa hieman muuttuneessa muodossa eloaan ja ilahduttaa katsojia jatkossakin. Lahjoituksen mahdollistavat Finnfotolta sekä Kymin 100-vuotissäätiöltä saadut apurahat. 

SKsL:n vuosi- ja juhlanäyttely 

Suomen Kameraseurojen Liiton vuosinäyttely toimii samalla liiton 90-vuotisjuhlanäyttelynä. Vuonna 1932 liittoa oli perustamassa viiden valokuvausyhdistyksen edustajat. Nykyään Suomen Kameraseurojen Liittoon kuuluu lähes 80 aktiivisesti toimivaa kameraseuraa. Se toimii valokuvauksen harrastajien valtakunnallisena keskusliittona edistäen omalta osaltaan valokuvaharrastusta esimerkiksi koulutusten ja kilpailujen avulla. 

Juhlanäyttelyyn tarjottiin lähes 2 500 valokuvaa 306:ta kuvaajalta. Hyväksytyksi tuli 48 vedosta ja 238 digikuvaa 149:tä kuvaajalta, jotka edustavat 43 eri kameraseuraa. Käytettävissä olleen tilan vuoksi näyttelyyn otettujen vedosten määrä oli pidettävä varsin pienenä. Laadultaan valokuvat ovat korkeatasoisia ja aiheiltaan monipuolisia. Niiden joukossa on pelkistettyjä, graafisia kuvia, jotka ovat yksinkertaisia muodoiltaan ja hiottuja yksityiskohdiltaan, kun taas osaa esillä olevista kuvista voisi pikemminkin luonnehtia tunnelmaltaan maalauksellisiksi. Jotkut ovat puolestaan mainioita oivalluksia ja upeita sommitelmia tietystä tilanteesta tai hetkestä. Raadin mielikuvaksi valittu Julius Frilanderin (Kouvolan Kameraseura) Agony on tunnelmaltaan tiheä ja voimakas. 

Vuoden kuvaajaksi valittiin Paula Tavasti (Oulaisten Valovoima) sarjallaan Työpäivä. Tavastin kuvasarja on näyttelyssä esillä. Vuoden nuoren kuvaajan tittelin sai Teija Järvenpää (Porin Kameraseura) sarjallaan Talvipäivän peli. Valintaraadin muodostivat Suomen Kameraseurojen Liiton puheenjohtaja Jukka Kosonen, valokuvaaja Heikki Tuuli ja Poikilo-museoiden intendentti Mari Lehtosalo

Suomen Kameraseurojen Liiton näyttelyn ripustukseen pyrittiin tuomaan eloisuutta ryhmittelemällä kuvia ja asettelemalla niitä eri korkeuksille. Myös lattiatila otettiin käyttöön, kun näyttelytilaan tuotiin tasoja, joiden päälle kuvia laitettiin esille.

Suomen Kameraseurojen Liiton vuosi- ja juhlanäyttely on ripustettu taidemuseo Poikilon yläkertaan. Kuva TAVATON Media/Timo Tuviala


Suomalaisten ja japanilaisten 230-vuotinen ystävyys 

Poikilo-galleriassa on kesän ajan esillä valokuvanäyttely Suomalaisten ja japanilaisten ystävyys. Ystävyyden juhlavuosi liittyy 1700-luvun lopussa tapahtuneeseen kohtaamiseen, kun suomalaissyntyinen luonnontieteilijä ja tutkimusmatkailija Erik Laxman tapasi Siperiassa haaksirikkoon joutuneen japanilaisen merikapteeni Daikokuya Kodayun. Laxman auttoi järjestämään tapaamisen keisarinna Katariina Suuren kanssa, mikä puolestaan mahdollisti merikapteenin kotiinpaluun vuonna 1792. 

Japanin Suomen-suurlähetystö muistaa tätä tapaamista ja juhlistaa kotiinpaluun 230-vuotisjuhlavuotta erilaisin tapahtumin, joista valokuvanäyttely on yksi. Tammi-maaliskuun aikana 2022 järjestettiin Suomalaisten ja japanilaisten ystävyys -valokuvakilpailu. Sen järjestivät Japanin Suomen-suurlähetystö yhdessä Suomen Kameraseurojen Liiton kanssa. Kilpailusta näyttelyyn valittiin 15 kuvaa, jotka olivat toukokuussa esillä Helsingissä Pikku-Finlandiassa. Kouvolasta kiertonäyttely jatkaa Lappeenrannan kautta Keski-Suomen museoon Jyväskylään ja edelleen Helsinkiin, jossa se on nähtävänä Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Olympia Stadionilla. 

Kolme pientä lasta talon kuistilla. Kyykyssä oleva japanilainen pikkutyttö katsoo suoraan kameraan veikeä ilme kasvoillaan. Lasten takana on puutarhahuonekaluja.
Suomalaisten ja japanilaisten ystävyys -näyttelyn kuvat valittiin kilpailun kautta. Hiroko Takeda, Äiti, 2021. Kuva Hiroko Takeda

Valokuvan aika Kouvolan taidemuseo Poikilossa 22.5.–28.8.2022 
Suomalaisten ja japanilaisten ystävyys Poikilo-galleriassa 8.6.–4.9.2022 


Mari Lehtosalo
mari.lehtosalo(at)kouvola.fi
Kirjoittaja on Kouvolan taidemuseo Poikilon intendentti 

Kommentit